❤️ Aku Mengenali Mu ❤️

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday 27 December 2011

Di Saat Malaikat Menjemput Kematian Mereka

Hari ni pepagy lagy I da bangun. Pagy ke Miss Elena bangun hari ni? Mengarowt jela padahal da tengahari kot bangun nye dalam pukul 11. Oppss yea ke ? hehehe, salah tgk jam rupenye Miss Elena ni maklum la mata masih lagy mamai kan. Bangun2 je terus mandi then tetiba My Bro cakap yg Toki saudara kiteowang baru je meninggal pagy tadi. Nak x nak I ngan abg I kene jadi wakil bagy keluarga I ke sana bagy menziarahi jenazah tersebut di sebab kan my parents xde.

Dah siap berpakaian baju kurung lengkap semua, My bro Elmy, My sis Iqa and I ape lagy bergegas ke rumah arwah tersebut tanpa melengahkan masa. Sebelum 2, I sempat bawak 2biji surah yassin untuk di sedekahkan kpd jenazah nanti. Mr.Papa selalu berpesan pada my siblings "Jika ade kematian jgn di lupakan untuk sedekah bacaan surah yassin kepada jenazah tersebut, di samping itu besar pahala nye".. Well, sampai skrg Miss Elena masih lagy berpegang pada nasihat Mr.Papa. Thanks Mr.Papa sbb dah didik anak2 untuk menjadi seorang yg berguna.

That is my 1st tyme pegi melawat org meninggal dunia without Mrs. Mama. Kali ni I betol2 kene berdikari lorh. Nasib baek ade My sis Iqa yg teman so xde la segan sngt. Sesampai kat rumah arwah uh, I masuk then salam ngan mak cik2 yg ade dengan penuh sopan tapi sempat lagy duk cover2 ayu... Tapi tyme duduk bersila, t'nmpak 1 kaen selimut yg di bt tabir terselak sebab angin yang bertiup2 sepoi je. Pas 2 I nampak sekujur badan jenazah arwah toki saudara I. I teringin sngt nak g dekat dan tgk dengan penuh realiti. Tp x sempat nak negok org2 kat situ dah nak sembahyang kan kat jenazah.

Dah ciap solat kan jenazah semua, jenazah dah pun nak di masukkan ke dalam keranda. I ni jenis yg ingin melihat semua bnde yg x pernah di lihat dgn lebih dekat so tanpa memperdulikan org ramai I pegi dekat sikit tyme jenazah di masukkan ke dalam keranda 2. I puas aty dapat tgk semua proses 2. Then mayat dah nak di turunkan ke bawah untuk di bawak ke tanah perkuburan, Tapi td, tyme jenazah nak di masukkan ke dalam keranda hati I rase sayu sedih sngt.. Tetibe terbayang kalau la i2 ade lah parents I mcm mane agaknye..... Bayangan 2 terus terpadam apabila imam menyebut ALLAH HUAKBAR. Jenazah pun dah sampai ke bawah. Alhamdulillah..


Ketika jenazah arwah toki saudara ku ini di bawa ke tanah perkuburan. Mudah dgn kerjasama org2 kampung. Thanks to everybody who's have here.


Jenazah di bawa masuk ke dalam liang lahad secara perlahan2. Tanah lebih juga di tolak perlahan2 ke dalam. Semua kerja di buat secara lembut dan berhati2 supaya jenazah tidak terseksa walaupun ia sudah tidak bernyawa sama sekali.


Sesiapa yg ingin bt jasa yg t'akhir kepada jenazah ini boleh la tolong menambus kembali tanah2 yg lebih tadi secara bergilir2. Semua orang di sini berebut2 nak tolong bt keje ni. I pun law lelaki I nak tlg jugak. Tapi di sbb kan I perempuan I just dapat tgk dan sambil membaca surah yassin supaya arwah di dalam sana tenang. And x lupe jugak kpd My bro Elmy yg telah memberi sumbangan sama dalam menyudahkan kambusan tanah2 itu tadi.


Setelah selesai semua, talkin di bacakan kepada arwah. I x lepas daripada membaca surah yassin tersebut. I doakan supaya roh nye di cucuri oleh rahmat dan di tempatkan dengan golongan2 orang yang beriman.. Aminnnnn... Nanti selepas 3 langkah kami pergi dari tempat arwah di kuburkan, pasti arwah akan di bangunkan kembali dan di soal... Naazubillah...

 P/s : Setiap manusia yang berada di atas bumi ini adalah pinjaman semata2. Kelak akan di ambil kembali oleh Nya. Beringatlah wahai manusia. Tidak salah kalau kite sesama beringat. Sampai sini saje story wat kali ini. Salam Takziah kpd keluarga berkenaan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...